1399/3/7 چهارشنبه شیوه نامه مصوب ستاد امتحانات استان یزد در خصوص برگزاری امتحانات پایان ترم

روسای محترم مراکز و واحدها

اعضای محترم هیأت علمی

با سلام

   احتراما بر اساس مفاد دستور العمل اجرایی ارزشیابی های پایان نیمسال 99-1398 دانشگاه پیام نور که طی نامه شماره 6296/11/د  مورخ 21/2/1399 ابلاغ گردیده است اطلاعات تکمیلی و مصوبات ستاد امتحانات استان جهت اقدامات لازم اعلام می گردد. مقتضی است با توجه به مفاد دستور العمل مذکور و مهلت های مندرج در آن، همچنین مفاد مصوبات ستاد امتحانات استان(به شرح زیر)، با به کارگیری همه امکانات و پتانسیل های مرکز/واحد نسبت به برنامه ریزی و هدایت امور امتحانات و نظارت و پاسخگویی حداکثری اهتمام لازم به عمل آورید. این نامه در سه بخش: ضوابط کلی، برگزاری آزمون بر بستر اپلیکیشن پیام من و سایر شیوه های ارزشیابی جهت اطلاع و اقدامات لازم از طرف مراکز و اساتید محترم (اعم از عضو و مدعو) ایفاد می گردد. لازم به ذکر است متعاقبا اطلاعیه ای اختصاصی جهت اطلاع رسانی به دانشجویان ارسال خواهد شد.

الف) ضوابط کلی

1- روش مرجّح و مورد تاکید سازمان مرکزی دانشگاه و دانشگاه پیام نور استان جهت برگزاری آزمونهای الکترونیک در نیمسال جاری، بارگذاری سئوالات و مدیریت آزمون بر بستر اپلیکیشن «پیام من» توسط اساتید محترم (اعم از عضو علمی و مدعوین) است. پس از آن و تحت شرایط و روال خاصی، انجام ارزشیابی با شیوه های دیگر که شرایط آن در بند «ج» آمده است میسر خواهد بود.

2- شیوه ی انتخابی اساتید می تواند برای هریک از دروس و یا برای دروس هریک از مقاطع تحصیلی با توجه به محتوای درس و اهداف آن، متفاوت و یا یکسان باشد.گرچه طرح یک شیوه معین ارزشیابی برای همه دروس مورد درخواست است.در عین حال شیوه ی انتخابی استاد نباید نسبت به روشهای رایج انتخاب اساتید دیگر، روشی جدید، ناشناخته و مبهم باشد، لذا به اساتید محترم خاطر نشان می گردد در انتخاب شیوه، همگرایی و اشتراک روش با شیوه های رایج و معروف را مد نظر قرار داده و به گونه ای نباشد که به عنوان مثال یک دانشجو برای 6 عنوان درس خود، ناچار به حضور در شش شیوه ی متفاوت اساتید در دروس مختلف باشد، به عبارتی باید نگرانی دانشجویان درباره چگونگی و مهارتهای لازم برای شرکت در شیوه های مختلف ارزشیابی به حداقل برسد.

3- با توجه به ارزش و اعتبار آزمون میان ترم در جایگاه خود، انصراف استاد از انجام ارزشیابی نهایی و تبت نمره نهایی صرفاً بر اساس ارزشیابی میان ترم، مقدور نمی باشد.

4- بر اساس تبصره بند یک دستور العمل امتحانات، چنانچه استاد در طول ترم و طی کلاسهای مجازی، ارزشیابی یا ارزشیابی های مکرری از دانشجویان به عمل آورده (با رعایت سایر شرایط مندرج در این نامه، از جمله شرکت همه دانشجویان در برنامه ارزشیابی و حفظ مستندات)، می تواند با اطلاع و موافقت مرکز/واحد، از انجام آزمون یا ارزشیابی مجدد برای همه یا بخشی از دانشجویان صرفنظر نماید.لازم به ذکر است این شیوه می بایست در اوایل ترم توسط استاد مطرح شده باشد و شکلِ انجام ارزشیابی مورد اعتراض دانشجویان نباشد، در عین حال در صورتی که تعدادی از دانشجویان به دلایل موجه مورد تأیید مرکز/واحد مربوطه، در این ارزشیابیهای شرکت نکردند، استاد محترم مربوط موظف است از این دسته دانشجویان نوعی ارزشیابی به عمل آورد.

5- چنانچه استاد درسی پیش از این، ارزشیابیِ پایانیِ دانشجویان در درسِ خود را به هر شیوه ی معمول انجام داده و همه دانشجویان در آن شیوه شرکت نموده و مستنداتِ آزمون نیز در اختیار استاد باشد، با تایید مرکز، انجام آزمون مجدد لازم نیست.

6-پس از اعلام شیوه ارزشیابی از طرف اساتید و اطلاع رسانی به دانشجویان از طریق پورتال مراکز، دانشجویانی که به هر دلیل (مانند عدم دسترسی به موبایل یا شبکه اینترنت یا ...) امکان شرکت در شیوه ی ارزشیابی اعلام شده توسط استاد درس را ندارند باید حداکثر تا تاریخ 11/03/1399 موضوع را به مرکز/واحد محل تحصیل خود اعلام کنند. اسامی این گروه از دانشجویان به استاد درس مذکور تحویل داده خواهد شد و آنان ملزم به شرکت در ارزشیابی به شیوه ی دومی که استاد تعیین می نماید، خواهند بود، بنابراین به دانشجویان توصیه می شود که حتی الامکان در شیوه نخست اعلام شده توسط استاد شرکت نمایند.

7-مراکز/واحدها موظف هستند در صورت فراهم شدن نسخه کامپیوتری اپلیکیشن پیام من و اعلام سازمان مرکزی دانشگاه، تعداد کافی رایانه، آمادهسازی کنند تا دانشجویانی که مطابق بند فوق به دلیل عدم دارا بودن تلفن همراه یا نت، امکان ورود به سامانه پیام من را ندارند با اطلاع رسانی و آمادگی به سایت رایانه مرکز مراجعه و با رعایت پروتکل های بهداشتی در وقت مقرر در امتحان شرکت نمایند.این شرایط فعلا مطرح نیست و به عنوان پیش بینی و احتمال مطرح شدن گزینه عنوان شده است.

8- درباره بند فوق، در صورت عدم شرکت دانشجویی در برنامه ی ارزشیابی استاد و ارائه دلایلی موجه از طرف استاد برای عدم شرکت دانشجو و تایید مرکز، انجام ارزیابی مجدد لازم نیست.در صورت ارائه دلایل و مستنداتی از طرف دانشجو مبنی بر دلایل موجه برای عدم شرکت در شیوه ارزیابی استاد، با تایید مرکز و اطلاع به استاد، چنانچه هماهنگی ها در بازه های زمانی مذکور در دستور العمل انجام شده باشد استاد مذکور شیوه ی ارزشیابی دومی را مطرح و دانشجو ملزم به شرکت در آن است. پس از آن در صورت عدم شرکت دانشجو در هیچ یک از شیوه های ارزشیابی(علیرغم اطلاع رسانی ها و هماهنگی های استاد و مرکز) با تایید آموزش مرکز برای دانشجوی مذکور با رعایت بازه زمانی غیبت درج خواهد شد.

9-مطابق بند 3 دستور العمل مذکور کلیه اساتید باید تا تاریخ 1/3/1399 شیوه ارزشیابی خود را به اطلاع مراکز رسانده و مراکز نیز اطلاعات مذکور را در قالب فایلی از طریق پورتال مرکز یا شیوه های دیگر به اطلاع دانشجویان برسانند.

10- مطابق بند 4 دستور العمل مذکور، دانشجویانی که امکان استفاده از ابزارهای ارتباطی ندارند باید تا تاریخ 11/3/1399 مراتب عدم دسترسی یا امکان خود برای شرکت در آزمون یا ارزشیابی به شیوه الکترونیک را به اطلاع مرکز محل تحصیل برسانند.ستاد امتحانات استان این بند را به سایر روشهای منتخب استاد تسری داده و چنانچه دانشجویی امکان شرکت در روش منتخب استاد را ندارد نیز در بازه مذکور اعلام می نماید. پس از اطلاع مرکز، مراتب به استاد مذکور اعلام و هماهنگی های بعدی، بین دانشجو و استاد جهت اعلام شیوه جایگزین ارزشیابی خواهد بود. رعایت سایر شرایط از جمله حفظ مستندات در این شیوه نیز الزامی است.

11-چنانچه علیرغم ارتباطات و اطلاع رسانی ها و هماهنگی های انجام شده، دانشجو در بازه زمانی فوق الذکر(11/3/1399) از شیوه استاد تبعیت نکند و یا مراتب عدم وجود امکانات خود برای شرکت در ازمون الکترونیک را اعلام ننماید، غایب محسوب می گردد. در این زمینه مراکز و واحدها، مراتب اطلاع رسانی به برخی دانشجویان مهجور و کم اطلاع را با جدیت پیگیری نمایند.

12- انتخاب هر یک از شیوه های بند «ب»، مشروط به دسترسی و امکان حضور همه ی دانشجویان درس در آن شیوه، قابلیت ذخیره مستندات ارزشیابی توسط استاد و در دسترس بودن وی جهت پاسخگویی و رسیدگی به درخواست های دانشجویان متعاقبِ ارزشیابی است.

13- در صورت انتخابِ «انجام آزمون» به عنوان شیوه ارزشیابی، نوع سئوالات موکداً باید مطابق با شیوه ی ارزشیابی مذکور در وضعیت منابع باشد، به عبارتی استاد       نمی تواند برای دروسی که شیوه ی ارزشیابی آنها در فایل وضعیت منابع، تستی ذکر شده است آزمون تشریحی به عمل آورد.

14- برای آن دسته از دانشجویان که پس از اطلاع رسانیهای مختلف، نسبت به انتخاب شیوه و اعلام آن به مرکز محل تحصیل اقدام ننموده و یا در بازه زمانی امتحانات و ثبت نمره نسبت به ارتباط با استاد درس و شرکت در آزمون و یا شیوه ارزشیابی منتخب استاد اقدام ننموده باشند، با اعلام استاد مذکور غیبت در امتحان لحاظ خواهد شد.لازم به ذکر است اساتید محترم و مراکز و واحدها ترتیبی اتخاذ نمایند که در بازه ی زمانیِ مندرج در دستورالعمل امتحانات، امکان ارزشیابی دانشجو و رسیدگی به اعتراضات احتمالی و کسب نظر یا اقدام مقتضی توسط استاد فراهم باشد.

15-اساتید محترم می توانند در صورت نیاز، با درخواست از واحد آموزش مرکز، نسبت به اخذ شماره تلفن دانشجویان درس یا دروس خود جهت اطلاع رسانی و ارتباط با ایشان اقدام نمایند.

16-هدایت دانشجو به اماکنی خارج از دانشگاه( مانند اداره، سازمان و محل کار استاد و ...) جهت انجام ارزشیابی یا تحویل تکلیف و تحت هر عنوانی اکیداً ممنوع است.

17-با توجه به مهلت 21/4/1399 برای ثبت نمره نهایی در سامانه گلستان، مراکز واحدها و اساتید محترم ترتیبی اتخاذ نمایند تا نهایتا یک هفته قبل از این تاریخ(14/4/1399) نمره دانشجویان ثبت شده باشد و موکدا و ضرورتا اساتید هنگام درج نمره بازه ی زمانی خاصی را در سامانه گلستان جهت امکان اعتراض دانشجو درج نمایند و در آن بازه نیز با مراجعه و مطالعه اعتراضات به آنها رسیدگی و پاسخ دهند. در فرجه یک هفته پایانی، اساتید و مراکز امکان بازنگری، رسیدگی به شکایات یا حتی انجام ارزشیابی با نظر و تایید استاد را خواهند داشت.لازم به ذکر است کسانی که در شیوه اپلیکیشن پیام من مورد ارزشیابی قرار گیرند و یا با شیوه های دیگر معرفی شده ی استاد و مرکز ارزیابی شوند از امکان ارزیابی مجدد بهره مند نخواهند شد و مورد فوق الذکر به صورت موردی و خاص مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت.

18-استاد درس مجاز نیست شخص دیگری را به عنوان رابط یا تحت هر عنوان دیگری، مسئول ارتباط با دانشجو و مرجع دانشجویان معرفی نماید.در موارد معدود و در صورت لزوم این مورد حتما باید با اطلاع و تایید مرکز انجام گردد.رعایت این موضوع به دلیل شکایات یا ناهماهنگی ها و اعتراضات احتمالی دانشجو، مورد تاکید است.

19-مطابق اطلاع قبلی در سایت مراکز فایل جامعی از اطلاعات مربوط به هر درس همراه با مشخصات استاد و راههای ارتباطی همچنین شیوه ی ارزیابی منتخب استاد آپلود شود.

20-طبق بند 14 آیین نامه آموزشی مقطع کارشناسی و بند 13 آیین نامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد، حضور دانشجو در کلاس های رفع اشکال درس های نظری الزامی نبوده و استاد نمی تواند تمام یا بخشی از نمره میان ترم یا پایان ترم را مشروط به حضور در کلاسهای مجازی نماید.

21-ثبت نمرات درس هایی که مطابق مقررات مهلت بیش از یک نیم سال تحصیلی دارند(مانند سمینار، کارورزی و..)، متعاقبا اعلام خواهد شد.

22-تشکیل کلاسهای واحد های تمام عملی و بخش عملی دروس نظری-عملی به ایام تابستان موکول شده و فعلا هیچ نوع ارزشیابی در این بخش انجام نمی گردد.

23-مجزای از دو بند فوق، برای درسهایی مانند پروژه، پایان نامه، پژوهش های عملی و امثالهم( در همه مقاطع)، تاکنون بخشنامه ای از سازمان مرکزی مبنی بر تمدید مهلت ارائه یا دفاع واصل نشده است.

24-مراکز و واحدها الزاما نسبت به اختصاص شماره تلفن ثابت مستقیم جهت ارتباط دانشجویان و اساتید با واحد آموزش مرکز / واحد اقدام نموده و از طُرق مختلف این شماره را به سمع و نظر ذینفعان برسانند.لازم است با برنامه ریزی مشخصی، کارشناسان زبده و مطلع و متعهد مرکز/واحد در ساعات اداری به طور ثابت و مستمر پاسخگوی ارتباطات در این طریق باشند، همچنین برنامه مرکز/واحد در عملیاتی کردن این برنامه در اسرع وقت با ذکر جزییات به مرکز استان ارسال گردد.

25- بر اساس اطلاع رسانی های قبلی لازم است در اسرع وقت نسبت به تکمیل فایل مشخصات دروس، اساتید و شیوه ارزشیابی منتخب استاد و اطلاع رسانی آن از طریق پورتال مرکز/واحد یا سایر روش های موثر اقدام عاجلی صورت گیرد.

ب)برگزاری آزمون بر بستر «پیام من»

26-روش مرجّح و مورد تاکید سازمان مرکزی دانشگاه و دانشگاه پیام نور استان جهت برگزاری آزمونهای الکترونیک در نیمسال جاری، بارگذاری سئوالات و مدیریت آزمون بر بستر اپلیکیشن «پیام من» است.لازم به ذکر است برنامه ی مذکور، سیستمی داخلی، مختص دانشگاه پیام نور با سهولت کاربری و ظرفیت ها و کاربری های متعدد و مختلف برای دانشجویان و اساتید است که از نیمسال های آتی نیز مرجع آنان خواهد بود.

27-برای اساتید، نسخه اندروید و رایانه ای این برنامه به ترتیب از طریق آدرس های apps.pnu.ac.ir و pm.pnu.ac.ir   قابل دسترس و دانلود می باشد.لازم به ذکر است نام کاربری و رمز عبور نصب برنامه برای اساتید به ترتیب «شماره استادی» و «شماره ملی»است.

28-اساتید محترم با نصب، سپس طراحی و بارگذاری سئوالات در سامانه مذکور، صرفا پس از برگزاری به نمرات دانشجویان در همین سامانه دسترسی داشته و امکان ثبت نمره در سامانه گلستان خواهند داشت.

29-سوالات طراحی شده توسط استاد باید از منبع معرفی شده توسط دانشگاه پیام نور  و مطابق شرح پیوست فایل وضعیت منابع درسی باشد، همچنین نوع سئوالات مطابق اطلاعات مندرج در فایل مذکور و تعداد سوالات و زمان آزمون باید استاندارد بوده و سطح آزمون مطابق با مقطع تحصیلی و سطح متوسط دانش و مهارت دانشجویان  همچنین قابل پاسخگویی باشد(طبق بندهای 15 و 16آیین نامه آموزشی کارشناسی و بند های 14 و 16 آیین نامه آموزشی کارشناسی ارشد).

30-در شرایط کنونی طرح آزمون های پیچیده و سوال های گمراه کننده، موجب شکایت و اعتراضات دانشجویان بوده و بررسی این اعتراض ها مستلزم صرف وقت زیادی از استاد، دانشجو و مراجع ذیربط استانی خواهد بود.

31-با توجه به تعیین پاسخ صحیح پرسشها در زمان بارگذاری سئوالات در پنل فوق، پس از برگزاری هر امتحان، بلافاصله نمره دانشجویان شرکتکننده در آن امتحان، محاسبه و در پنل فوق در اختیار استاد قرار میگیرد. استاد باید حداکثر تا تاریخ 21/04/1399 نسبت به ثبت نمره دانشجویان در سامانه گلستان اقدام کند.در این زمینه به بند 17 توجه شود.

32-اساتید برای تعریف امتحانها و بارگذاری پرسشهای امتحانی باید به پنل مربوطه به نشانی http://pm.pnu.ac.ir مراجعه کنند. نام کاربری و رمز عبور ورود به پنل فوق به ترتیب «شماره استادی» و «شماره ملی» است. لازم به ذکر است اکنون فقط امکان تعریف امتحانهای تستی در پنل فوق وجود دارد. در ضمن، سامانه مذکور در حال حاضر امکان بارگذاری سئوالاتی که مستلزم ترسیم شکل و نمودار یا درج فرمولهای خاص ریاضی یا برنامهریزی کامپیوتری است را ندارد؛ از این رو، اساتیدی که امتحانهای ایشان واجد این ویژگیهای است به بند «ج» این نامه مراجعه کنند

33-برای اساتیدی که روش فوق را برای برگزاری امتحان انتخاب کنند، امتحان منحصراً طبق تقویم امتحانها (روز و ساعت تعیینشده در گلستان) برگزار و به دانشجویان نیز اطلاعرسانی خواهد شد. لازم است این اساتید با اطلاع از تاریخ امتحان درس یا دروس خود، حداقل سه روز قبل از تاریخ امتحان نسبت به تعریف امتحان و بارگزاری پرسشها در پنل فوق اقدام کنند. اساتید برای اطلاع از روز و ساعت امتحان دروس خود باید به سامانه گلستان مراجعه کنند (گزارش 464 یا از قسمت: آموزش ـ گزارشهای آموزش ـ استاد ـ کلاس ـ برنامه امتحان پایانترم استاد).

34-پس از اعلام شیوه یا شیوه های منتخب استاد در ارزشیابی دانشجویان و اطلاع رسانی به دانشجویان، دانشجویان در مهلتی محدود فرصت اعلام امکان شرکت در شیوه انتخابی استاد و یا عدم امکان در آن شیوه خواهند داشت.

35-در صورت انتخاب این اپلیکیشن توسط استاد، دانشجویانی که به هر دلیل امکان شرکت در امتحان به هر یک از سه طریق مذکور (استفاده از اپلیکیشن روی موبایل شخصی،استفاده از سامانه های موجود در مرکز و یا شرکت در امتحان حضوری) نداشته باشند، در صورت اعلامِ موضوع به مرکز در وقت مقرر، به شیوه های جایگزینِ مورد نظر استاد با تائید مرکز در وقت مقرر هدایت خواهند شد(بند ب).

36-با توجه به پیش بینی های انجام شده و امکانات سامانه مذکور، شایسته است اساتید محترم در زمان امتحان درس خود در سامانه پیام من حضور داشته باشند تا در صورت وقوع اتفاقات مختلف بتوانند مهلت امتحان را برای همه یا تعدادی از دانشجویان تمدید نمایند، در غیر این صورت در روز و ساعت برگزاری امتحان درسی خود از لحاظ تلفنی در دسترس باشند تا در صورت وقوع پیشامدی غیر منتظره و تماس مسئولین ذیربط مراکز، امکان ورود به سیستم از طریق گوشی داشته و اقدامات مقتضی را معمول فرمایند.

37-لازم به ذکر است سامانه مذکور در حال حاضر ظرفیت بارگذاری سئوالات تشریحی و سئوالاتی که مستلزم درج شکل،نمودار، فرمولهای خاص ریاضی یا برنامه ریزی کامپیوتری و امثالهم باشد را ندارد و لذا اساتید دروس مذکور به بند «ج» این نامه ارجاع داده می شوند.

ج)سایر شیوه های ارزشیابی

38- هر یک از اساتید می توانند بر اساس بندهای 2 و 4 دستورالعمل اجرایی امتحانات، درصورت عدم امکان استفاده از برنامه ی «پیام من»، شیوه ی ارزشیابی دیگری را مطابق شرایط درس و امکانات و بسترهای در دسترس خود و دانشجویان انتخاب و به مرکز محل ارائه درس اعلام نمایند. بدیهی است شیوه ی مذکور باید قابلیت شرکت همه دانشجویان در برنامه ارزشیابی را داشته باشد و استاد درس پیش بینیِ جاماندگانِ احتمالی از شیوه مذکور و معرفی شیوه یا شیوه های دیگر را نیز بنماید.

39- انتخاب هر شیوه غیر از «پیام من» مشروط به آنست که پس از اطلاع رسانی به دانشجویان از طریق مراکز و تعیین تکلیف دانشجویان از لحاظ انتخاب شیوه، استاد درس برای دانشجویانی که حسب اعلام به مرکز، امکانِ شرکت در شیوه ارزیابی استاد را ندارند شیوه ی جایگزین دیگری معرفی نماید که مورد تایید مرکز نیز باشد. در این زمینه توصیه می گردد چنانچه روش نخست استاد روش الکترونیکی است روش دوم را از روشهای در دسترس تر و سهل الوصول تری انتخاب نمایند.

40-علاوه بر بند فوق، شیوه ی اعلامی استاد باید واجد زمینه ها و ملزومات زیر باشد: ترجیحاً و الزماً به صورت غیر حضوری باشد (بند 2 دستورالعمل)، امکان شرکت تمام دانشجویان درس مذکور در شیوه مذکور باشد، استاد مربوطه پیشبینی های لازم جهت طرح روش جایگزین برای دانشجویانی که به ابزارها و بسترهای ارتباطی ارزشیابی الکترونیک دسترسی ندارند داشته باشد(بند 4 دستورالعمل)، استاد درس مستندی از عملکرد دانشجو در شیوه ی ارزیابی منتخب را اخذ و ذخیره نماید (بند 5 دستورالعمل)، شیوه ی ارزشیابی منتخب استاد مورد تایید واحد آموزش مرکز/واحد ارایهدهنده درس باشد (بند 2 دستورالعمل).

 در پایان خاطر نشان می گردد با توجه به شرایط جاری از جمله نابه هنگام بودن واگذاری امتحانات به استانها و با عنایت به محدودیت های زمانی و لزوم رعایت هماهنگی و اجرایی شدن همه امور، حتی الامکان از طرح دیدگاهها و رویکردهای معارض با دستور العمل امتحانات و مفاد این نامه اجتناب گردیده و زمینه همگراییِ حداکثری ابواب جمعی دانشگاه حول محور این دو سند فراهم آید. در پایان سلامتی و سرافرازی همگی همکاران محترم را از خداوند متعال خواهانیم.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر